Oproep aan Den Haag: “Geef ZZP’er eindelijk duidelijkheid”

10 jaar na de invoering van de wet DBA is er nog steeds geen duidelijkheid voor ZZP’ers en bedrijven die ZZP’ers inhuren.
Paul Muller , directeur BouwGenius, roept Den Haag op nu eindelijk verantwoordelijkheid te nemen. Zodat Nederland niet stil komt te liggen.

Een wet met goede bedoelingen en een desastreuze uitwerking

In 2015 werd de Wet DBA ingevoerd. Het idee was goed. Schijnzelfstandigheid aanpakken en duidelijkheid scheppen over de samenwerking tussen opdrachtgevers en zelfstandigen.

De oude VAR-verklaring verdween en deze nieuwe wet moest ervoor zorgen dat echte werknemers niet langer als schijnzelfstandigen konden worden ingehuurd.

Maar het gevolg was precies het tegenovergestelde van duidelijkheid. Slechts zes maanden later werd de handhaving al op pauze gezet. Er ontstond namelijk grote onzekerheid bij opdrachtgevers én ZZP’ers over wat nog wel en niet mocht. Sindsdien hangt er een juridisch zwaard van Damocles boven de markt.

Handhaving op schijnzelfstandigheid terug, maar nog steeds geen oplossing

Op 1 januari 2025 is het handhavingsmoratorium beëindigd. Vanaf 2026 kunnen er weer boetes en naheffingen worden opgelegd. Toch is er nog steeds geen échte oplossing.

De politiek is hopeloos verdeeld. Een deel van Den Haag wil de Wet VBAR invoeren, met strengere regels en meer toetsing achteraf. Een ander deel pleit juist voor een zelfstandigenwet die vooraf duidelijk maakt wanneer iemand écht ondernemer is.

Twee kampen, geen duidelijkheid.

De prijs van politieke stilstand

En ondertussen? Loopt de arbeidsmarkt vast. Komen bouwprojecten niet van de grond. Vertraagt de energietransitie. Kampen de zorg en het onderwijs met gigantische personeelstekorten.

Deze onzekerheid verlamt opdrachtgevers én professionals. Niemand weet waar hij aan toe is.

Tijd voor een keuze

Na 10 jaar wordt het toch echt tijd dat Den Haag kiest.

Dus Den Haag: Zorg voor één duidelijke, uitvoerbare wet die zelfstandigen de ruimte geeft om te ondernemen
én opdrachtgevers het vertrouwen dat ze op een juiste manier samenwerken.

Zonder helder beleid verliest iedereen de ZZP’er, de werkgever en de BV Nederland.

Duidelijkheid is geen luxe, maar noodzaak. Wie in Den Haag durft eindelijk verantwoordelijkheid te nemen?

 

Werken als ZZP’er in de bouw. Vragen en antwoorden.

De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 op arbeidsrelaties van ZZP’ers. Werken ze echt als zelfstandige of zijn ze schijnzelfstandig? Op 9 december organiseerde BouwGenius een webinar over dit onderwerp.

Tijdens deze BouwGenius webinar over “Werken als ZZP’er in de bouw” werden vragen gesteld. Hieronder worden deze vragen beantwoord:

  1. Moet ik ook een eigen website hebben?
    Er wordt inderdaad wel aangeraden om ook een eigen website te hebben. Ook al is het 1 pagina. Het draagt bij aan jouw professionaliteit als ondernemer.
  2. Hoeveel wordt er verrekend wanneer je materiaal van het bedrijf gebruikt?
    Dat stem je onderling af met je opdrachtgever.
  3. Wat voor contract krijg je als je in loondienst gaat werken bij BouwGenius, vast of tijdelijk?
    BouwGenius werkt met contracten volgens de fasesystematiek van de NBBU. We vertellen je hier graag meer over in een persoonlijk gesprek.
  4. Ik heb een klussenbedrijf en werk regelmatig voor/via BouwGenius. Daarnaast werk ik ook gewoon voor particulieren. In mijn ogen ben ik zelfstandige maar heb geen zakelijke mail, website en dat soort dingen. Werk in overvloed voor particulieren maar vind het soms gewoon fijn om via BouwGenius te werken. Voldoe ik op deze manier?
    Bij een controle wordt jouw gehele situatie bekeken en alle factoren worden meegewogen. Dus we kunnen hier geen antwoord op geven. Wel weten we: aan hoe meer voorwaarden je voldoet, hoe beter je kunt aantonen dat je zelfstandige bent. We raden je daarom aan een zakelijk e-mail adres te openen en een (simpele) site te laten maken. Lees hier alle tips om schijnzelfstandigheid te voorkomen.
  5. Mijn huidige opdrachtgever verklaart dat er maar 20 uur per week mag worden gewerkt door een zzp’er. Lijkt mij een vreemde gang van zaken gezien je nu echt onderaannemer wordt.
    Nee, wat je opdrachtgever zegt klopt niet. Er is geen maximaal aantal uren vastgesteld.
  6. Gaan nu ook de uurtarieven ook omhoog nu we veel meer aansprakelijkheid krijgen en de verantwoording omhoog gaat?
    Als ZZP’er is jouw uurtarief minimaal €33,- all-in.
  7. Als bouwplaats opruimer (opruimen / slopen) moet je toch overleg plegen? Je kan toch niet zomaar iets opruimen ? Overleg is nodig lijkt mij?
    Dat  is inderdaad een lastig geval. Het gunstige in zo’n geval is dat de opdrachtgever geen bouwopruimers in dienst heeft en het daarom verklaarbaar een ZZP’er inhuurt.  Er is hier heel duidelijk een resultaatverplichting af te spreken. Die moet in de opdrachtbevestiging staan. Namelijk dat een bepaalde ruimte / gedeelte opgeruimd is. Hoe je dat doet bepaal je zelf.
  8. Welke regels zijn anders voor de VOF dan voor de ZZP’ers?
    Elke individuele vennoot behandelen wij als ZZP’er. We kijken niet naar de andere vennoten. Dus de regels voor een VOF zijn in dat opzicht hetzelfde als voor ZZP’ers.
  9. Vallen vaste steigers, liften en hijsmiddelen ook onder de materialen die je als zzp “leent”?
    Deze horen bij de inrichting van een bouwplaats. Die kun je als ZZP’er gebruiken om jouw opdracht uit te voeren.
  10. Mijn mailadres is mijn bedrijfsnaam, maar via Gmail aangemaakt. Volstaat dit?
    Het is al beter dan gewoon je [email protected]. Maar nog beter is een betaalde e-mailaccount, omdat dat meteen een investering betreft waarmee je aantoont ondernemer te zijn.
  11. In 2025 blijven jullie hetzelfde doen met DBA maar wat verandert er in 2026 met VBAR gaat het dan weer anders worden?
    Als je regels dan anders worden, moeten we meeveranderen inderdaad. Omdat  we niet weten wat wanneer gaat veranderen werken we nu volgens de nu geldende wet DBA.
  12. Kun je een voorbeeld geven van een resultaatverplichting?
    De opdracht wordt uitgevoerd ten behoeve van de nieuwbouw 28 woningen in Leens. De opdracht omvat het stellen van profielen en het plaatsen van kunststof kozijnen, het aanbrengen van pvc-lateislabbe en het plaatsen van folie op de geplaatste kozijnen.

Heb jij een andere vraag of wil je met ons praten over jouw situatie en mogelijkheden? Neem contact op met je BouwGenius contactpersoon of bel 088-2442700

Handhaving op schijnzelfstandigheid “ZZP’er in de bouw vanaf 2025”. Waar moet je op letten?

De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 op arbeidsrelaties van ZZP’ers. Werken ze echt als zelfstandige of zijn ze schijnzelfstandig? 

De Belastingdienst kan door controles tot de conclusie komen dat een ZZP’er fiscaal gelijk is aan een werknemer en dat er loonheffingen verschuldigd zijn. De opheffing van het handhavingsmoratorium heeft consequenties voor opdrachtgevers, ZZP’ers en BouwGenius als intermediair.

Je kunt als ZZP’er blijven werken als alle partijen de zaken op orde hebben. In onze webinar bespraken we de aandachtspunten voor ZZP’ers.

Op onze Infosheet “Werken als ZZP’er in de bouw” staat wat je als ZZP’er op orde moet hebben om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

Bekijk hier de opname van de Webinar:

 

Benieuwd naar de antwoorden op de vragen die tijdens de webinar gesteld werden? Die staan in een apart artikel. 

Wil je met ons praten over jouw situatie en mogelijkheden? Neem contact op met je BouwGenius contactpersoon of bel 088-2442700

Webinar | ZZP is here to stay. Ook in 2025.

Het kan je niet zijn ontgaan: de opheffing van het handhavingsmoratorium. De Belastingdienst gaat per 1 januari 2025 volledig handhaven op arbeidsrelaties van ZZP’ers. Werken ze echt als zelfstandige of zijn ze schijnzelfstandig? Ben je opdrachtgever in de bouw en wil je weten hoe je je hierop voorbereidt?
Klik hier om de opname van onze ZZP webinar op 5 november 2024 te bekijken.

De Belastingdienst kan door controles tot de conclusie komen dat een ZZP’er fiscaal gelijk is aan een werknemer en dat er loonheffingen verschuldigd zijn. De opheffing van het handhavingsmoratorium heeft consequenties voor jou als opdrachtgevers, ZZP’ers en BouwGenius als intermediair.

Gelukkig kunnen we gewoon met ZZP’ers blijven werken als alle partijen de zaken op orde hebben. Wat moeten we dan regelen? Dat hoor je in de opname van de webinar.

Onze twee gastsprekers zijn gespecialiseerd in Flexrecht. Ze praten je in een uur bij over de veranderingen in het ZZP – dossier. Dit doen ze aan hand van praktijkvoorbeelden.

PROGRAMMA

  • Edwin Nooijen | General Manager BouwGenius | Welkom en intro
  • Han Hendriks | Arbeidsrecht Advocaat bij VRF Advocaten | ZZP’er of niet – Hoe beoordeel je ZZP-situaties?
  • Christina Akker | Senior Tax Advisor bij Forvis Mazars | Financiële gevolgen bij onjuiste kwalificatie arbeidsrelatie
  • Vragen en antwoorden

Han en Christina geven ook tips voor een goede voorbereiding en beantwoorden vragen. Hierna kun je meteen aan de slag en heb je je zaken op orde voor 2025. Heb je collega’s met interesse in dit onderwerp? Stuur ze deze link.

Heb je over het werken met ZZP’ers in de bouw vanaf 2025 of een casus wilt voorleggen? Stel ze aan je contactpersoon bij BouwGenius. We denken graag met je mee en winnen indien nodig advies in bij onze experts

Vraag en antwoord

Tijdens de webinar werden vragen beantwoord. Lees hieronder de antwoorden op de vragen die nog niet aan bod kwamen.

Mag je een ZZP’er een laptop ter beschikking stellen?
De voorkeur heeft dat een ZZP’er zelf zijn laptop organiseert. Mocht je als bedrijf toch een laptop ter beschikking stellen, dan is het advies om daarvoor kosten in rekening te brengen.

Kun je een ZZP vragen een offerte uit te brengen voor uitvoer van werkzaamheden zonder materiaal. Dus dan geef je als opdrachtgever een opdracht voor een cluster van uren? Is dit een veiligere manier van inlenen?
In een ideale situatie organiseert de ZZP’er zelf zijn materialen. De minst ideale situatie is dat de opdrachtgever de materialen aanreikt en hiervoor geen kosten in rekening brengt.

Klopt de stelling? “Voor kennis en kunde die je zelf al in huis hebt mag je geen zzp’er meer inzetten”.
Nee, deze stelling klopt niet. In een ideale situatie brengt de ZZP’er expertise met zich mee die nog niet binnen de eigen organisatie aanwezig is. Dan is het zaak dat alle andere uitgangspunten goed staan, om wel een ZZP’er in te huren.

Mag je een ZZP’er laten rouleren van “interne” opdrachtgever door andere BV te gebruiken. Zodoende dat hij wel 100% voor een moederbedrijf werkt, maar wel 3 opdrachtgevers heeft?
Het gaat er vooral om dat de ZZP’er ondernemerschap toont en niet te afhankelijk is van één opdrachtgever. In de vraag is er sprake van één moederbedrijf waardoor er niet voldoende ondernemerschap aangetoond kan worden.

Indien er door de belastingdienst wordt bepaald dat er arbeidsverhouding is, wie neemt dan de kosten op zich? BouwGenius, Opdrachtgever of wordt bij de ZZP’er het risico neergelegd voor betaling?
De belastingdienst bepaald niet of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Zij toetsen of er sprake is van een dienstbetrekking in fiscale zin. In eerste instantie ligt het (financiële) risico bij BouwGenius, echter in de wet keten aansprakelijkheid is de opdrachtgever en/of ZZP’er niet gevrijwaard.

Mag je in de modelovereenkomst een clausule opnemen dat de zzp’er eventuele naheffingen van de belastingdienst zal moeten betalen (i.p.v. de opdrachtgever)?
Nee, mag niet.

______________________________________________________________________________

Meer lezen over dit onderwerp?

Zoon- en Dochterdag | Werken in hetzelfde bedrijf als je vader

Vandaag, op 11 augustus, is het zoon- en dochterdag. Een mooie aanleiding om aan Pim (vader), Tim (zoon) en Milou (dochter) te vragen hoe zij het vinden om in hetzelfde bedrijf te werken.

EVEN VOORSTELLEN

Pim Sengers is één van de oprichters en de HR en Finance directeur van The Human Specialist. The Human Specialist is de holding van BouwGenius en zusterbedrijf TecLine. Tim Sengers (30) werkt als projectcoördinator bij BouwGenius in Rotterdam. Hij bezoekt de projecten waar BouwGenius timmermannen werken en is daarmee het eerste aanspreekpunt voor onze vakmannen. Milou Sengers (24) werkt op de afdeling logistics in Amsterdam. Daar regelt ze alle logistieke zaken voor de internationale vakmensen van Tecline en BouwGenius. Denk aan onderkomens, kleding en auto’s. Samen met de tweelingzus van Milou en een broer groeiden ze op in Wapenveld.

ZE DEDEN VAKANTIEKLUSJES, MAAR IN DIENST? NOOIT OVER NAGEDACHT!

Het was voor Pim en zijn kinderen nooit vanzelfsprekend om in hetzelfde bedrijf te werken. “Vroeger deden ze wel eens vakantieklusjes, maar dat ze echt in dienst zouden komen, daar had ik eigenlijk nooit over nagedacht.” zegt Pim. Milou en Tim zagen zichzelf ook niet per se werken bij één van de labels. Hoezo kwamen ze dan toch allebei op 1 maart 2023 in dienst?

Een tijd lang werkte Tim in de bouw, hij timmerde trappen af op bouwprojecten in heel Nederland. Daarvoor rondde hij zijn koksopleiding af en werkte in de horeca. “De bouwwereld bleef interessant, maar omdat ik geen sales functie ambieerde zag ik mezelf niet werken bij een commercieel bedrijf als BouwGenius. Totdat de functie van projectcoördinator vrijkwam. Daarin is het contact met de buitenlandse vakmannen het belangrijkst. Dat leek me wel wat. Dus solliciteerde ik. Na een aantal gesprekken ben ik aangenomen. Nu blijkt dat mijn praktische instelling goed past bij deze baan, helemaal in combinatie met mijn ervaring in de bouw. Ik zie het echt als mijn missie om zo goed mogelijk voor onze vakmannen te zorgen. Ik zit hier helemaal op mijn plek!”

Milou rondde haar HBO opleiding toerisme af en deed een klus bij The Human Specialist. Daarna stond ze op het punt om op zoek te gaan naar een “echte” baan. “Die was dichterbij dan ik dacht, vanwege het vertrek van een collega kon ik solliciteren bij logistics. Deze baan had veel meer raakvlakken met mijn opleiding dan ik dacht. Het bleek een dynamische functie in een leuk team. Ik ben blij dat ik ben aangenomen en regel elke dag met plezier de logistieke zaken voor onze vakmannen.”

“Nee, we hebben in ons dagelijks werk niet met elkaar te maken” zeggen alledrie volmondig. “Hiërarchisch hebben we geen relatie met Pim. Mijn manager stuurt mij aan en met haar bespreek ik mijn werk en maak ik afspraken.” Vertelt Tim.

“Dat is ook de enige manier waarop mijn kinderen in het bedrijf kunnen werken, alleen als we niet direct met elkaar te maken hebben.” Voegt Pim hieraan toe. “Daar zijn we precies groot genoeg voor. We houden werk en privé strikt gescheiden. Als we elkaar zien in onze vrije tijd hebben we het inhoudelijk niet over werk. We bespreken soms wel kort onze werkdag, maar meer niet. Dat is verboden!”

Lachend voegen Milou en Tim hieraan toe: “Eigenlijk weten we nu minder over Pim zijn werk dan vroeger! Toen vertelde hij nog wel eens welke evenementen er in de planning stonden bijvoorbeeld, maar omdat het nu voor het hele bedrijf een verrassing is, blijft dat het ook voor ons. Al vinden collega’s het maar moeilijk te geloven dat wij ook niks weten.”

“Ik heb niets te maken gehad met de sollicitaties van mijn kinderen. De afdelingsmanagers hebben besloten om ze aan te nemen. Omdat het paste. Qua persoonlijkheid, ervaring en persoonlijke instelling. Mijn andere twee kinderen passen niet in de organisatie, er zullen dus nooit vier kinderen van mij in dienst zijn” vertelt Pim lachend.

STERKERE BAND

Tim en Milou werken wel vaak samen. Bijvoorbeeld als Tim een vraag krijgt over een onderkomen. “Ik merk dat ik dan toch sneller m’n zus bel dan een andere collega” zegt hij. “Niets ten nadele van andere collega’s maar ik spreek me tegen mijn zus makkelijker uit denk ik.”

Milou voegt hieraan toe: “Onze band is sterker geworden nu we vanwege het werk vaker contact hebben. We bellen minimaal een keer per dag. Toen we nog geen collega’s waren deden we dat niet. Doordat we collega’s zijn, doen we naast werk ook meer samen. We padellen bijvoorbeeld elke week met z’n drieën”.

“Sowieso verbindt sporten ons” vult Pim aan “ook tennissen en skiën doen we vaak als gezin”.

VOORDELEN?

De achternaam was dus geen garantie voor een contract. Zijn er dan andere voordelen aan werken in het bedrijf van familie? “Jazeker” zegt Milou, “het kantoor was al een vertrouwde omgeving. Ik studeerde in Amsterdam en kwam regelmatig even naar kantoor om te lunchen met Pim. En natuurlijk de vakantieklusjes. Dus toen ik hier kwam werken voelde ik me me meteen thuis.”

Voor Pim is het vertrouwen een groot voordeel. “Dat vertrouwen is er gewoon, ik ken ze ten slotte al heel lang, ik weet hoe ze in het leven staan. Bij andere collega’s moet dat groeien.”

Tim merkt eigenlijk niet echt voordelen van het werken in hetzelfde bedrijf als Pim. “Eerder nadelen. Ik loop drie stappen harder. Ik weet dat mijn vader ziet wat ik doe en ik wil dat hij trots op me is. Ik doe dus extra mijn best!”

Pim reageert daarop en zegt: ‘Ik houd jullie niet meer in de gaten dan andere collega’s hoor. Ik bescherm jullie ook niet meer of minder. Jullie moeten zelf performen.”

Broer en zus voegen hieraan toe: “Omdat het binnen het bedrijf zo duidelijk is dat we geen bijzondere status hebben als “de kinderen van”, worden we door collega’s ook niet anders benaderd.”

WERKEN MET PLEZIER

Alle drie de Sengers hebben plezier in hun werk. “Ik vind het contact met de vakmannen het leukst” zegt Tim. “Ik kom op veel plekken en ontmoet verschillende mensen. Geen dag is hetzelfde, ik houd van die afwisseling!”.

“Logistics is de laatste afdeling in de flow. Als bekend is op welk project de vakmannen starten, mogen wij een onderkomen in de buurt te regelen en zorgen voor de juiste kleding en gereedschap. Het vinden van een onderkomen is vaak een uitdaging, maar dat motiveert me nog meer om een mooie woonruimte dichtbij het project te vinden. Ik werk ook nog eens in een superleuk team, dus elke dag op kantoor is een feestje.” Vertelt Milou over haar plezier in het werk.

“Elke dag samen bouwen aan onze onderneming; het creëren van kansen en mogelijkheden en het ontwikkelen van het team. Daar krijg ik energie van.” sluit Pim af.

DE TOEKOMST

Tim ziet zichzelf nog lang bij BouwGenius werken. “Ik hoop dat ik straks een vast contract krijg en dit werk nog lang mag doen. Ik heb het enorm naar mijn zin.”

Milou staat aan het begin van haar carrière en laat alle opties open. “Heel leuk om hier nog een tijd te werken maar ik sluit andere werkgevers niet uit.”

Voor Pim is het belangrijk dat zijn kinderen happy zijn: “Het gaat mij erom dat ze goed in hun vel zitten. Bij ons of bij een andere werkgever”.

20 nieuwe Kia’s Picanto voor BouwGenius timmerlieden

Deze week ontving Evelien Rademaker (Manager Logistics) de sleutels van 20 nieuwe KIA Picanto’s als aanvulling op de bestaande vloot. Max Bleyenberg van B.A.S. Mobiliteitsbeheer in Duizel zorgde voor een feestelijke aflevering. Met deze witte wagens zijn onze internationale timmerlieden de komende jaren verzekerd van betrouwbaar vervoer van en naar de projecten.

BouwGenius koos voor de KIA Picanto omdat dit model perfect past. Een modern en sportief design, slimme features en compact zonder klein te zijn.

  • BouwGenius timmerlieden rijden alleen of met z’n tweeën. In beide gevallen biedt de Picanto comfort;
  • Gemakkelijk te parkeren;
  • Reizen in een aangename temperatuur en fris op werk aankomen dankzij de airco;
  • De Picanto is zuinig. Dus minder CO2 uitstoot en voordelig in het gebruik;
  • Uitgerust met cruise control, bij goed gebruik minder kans op boetes.

VERZEKERD VAN VERVOER

B.A.S. staat voor Bright Automotive Solutions. BouwGenius bouwt al ruim 11 jaar op de slimme mobiliteitsoplossingen van B.A.S.. Volledig ingespeeld op de uitzendbranche levert B.A.S. de service en flexibiliteit die wij nodig hebben. De behoefte aan auto’s kan soms last minute veranderen. ”Max begrijpt wat wij nodig hebben. Hij begrijpt ons en denkt met ons mee. Wij werken in heel Nederland. Max en zijn collega’s zorgen ervoor dat de auto’s op tijd worden opgehaald en schoon weer worden afgeleverd. Waar dan ook. Onze vakmannen zijn dus altijd verzekerd van een auto om van en naar hun werk te gaan. De flexibiliteit en het fijne contact zorgen ervoor wij de full service lease van deze 20 Picanto’s weer vol vertrouwen bij B.A.S. onderbrengen” vertelt Evelien.

Max voegt hieraan toe dat hij met plezier de samenwerking met BouwGenius voortzet. “Wij zijn een van de weinige partijen die de mobiliteitsbehoefte van uitzendbureaus begrijpen. En na 11 jaar zijn BouwGenius en B.A.S. volledig op elkaar ingespeeld. Door de korte lijnen kunnen we snel schakelen. Bovendien zijn we altijd eerlijk naar elkaar. Dat maakt de communicatie duidelijk en efficiënt. Ook de inzet van deze 20 Picanto’s gaan wij weer met veel plezier verzorgen.”

 

Home away from home voor arbeidsmigranten

CLICK HERE FOR ENGLISH VERSION

Onze internationale vakmannen verlaten huis en haard om in Nederland voor BouwGenius te komen werken. Het is dus onze plicht om ervoor te zorgen dat ze zich welkom voelen, op passende projecten werken, het papierwerk klopt, het salaris op tijd wordt overgemaakt en, last but not least, een fijn onderkomen hebben. Hoe dat werkt, een fijn onderkomen? Daar weet Adeline Jumelet, verantwoordelijk voor de facilitaire zaken rondom de onderkomens, alles van.

“Als NBBU – lid moeten we voldoen aan de eisen van de Stichting Normering Flexwonen (SNF). Voor dat certificaat controleert de Stichting Normering Flexwonen elk jaar de onderkomens die wij huren voor onze buitenlandse medewerkers. Er zijn 10 categorieën waarop gecontroleerd wordt. Deze lopen uiteen van brandveiligheid tot informatievoorziening. De inspecties waren altijd steekproefsgewijs, maar vorig jaar was er voor het eerst een 100% check. Dat betekent dat ál onze onderkomens fysiek gecontroleerd zijn door de inspecteur. Samen met de inspecteur bezocht ik in 6 dagen ruim 100 woningen in Nederland, België en Duitsland. Soms reden we 700 kilometer op een dag. De verhuurders van de woningen waren ook aanwezig bij deze bezoeken. Het waren intensieve en leuke dagen” vertelt Adeline over haar start van 2023.

“We gaan samen de hele woning door. De inspecteur maakt een rapport op en geeft ook ter plekke aan wat er aangepast moet worden. Zo moeten er bijvoorbeeld werkende rookmelders zijn, en moeten er bij elke kookgelegenheid een branddeken en brandblusser aanwezig zijn. Dat zijn belangrijke punten (zgn. majors) die binnen zes weken opgelost moeten zijn” vertelt Adeline over de inspecties. “Maar soms zijn er ingrijpender aanpassingen nodig. Denk bijvoorbeeld aan het raam in een slaapkamer, dat moet minimaal een halve vierkante meter groot zijn om voldoende daglicht binnen te laten. Is het raam te klein? Dan moet dit worden vervangen binnen een jaar. Anders kan BouwGenius die slaapkamer niet meer gebruiken.“

WiFi

In een aantal woningen zijn wat kleine aanpassingen nodig maar de meeste woningen zijn direct goedgekeurd, Adeline lacht: “Dat betekent dat mijn collega’s Janita en Milou van housing slagen in hun missie. Zij zoeken en boeken de huizen vaak  online, dus fijn om te zien dat de woning voldoet aan de verwachtingen. Én het betekent dat onze mannen een prettige plek hebben. Natuurlijk zijn de eigenaren van de woningen ook blij dat ze door de keuring komen. Voor zichzelf,  maar ook omdat ze graag bijdragen aan een veilig thuisgevoel van onze medewerkers. BouwGenius gaat op sommige punten zelfs verder dan de SNF voorschrijft: onze medewerkers hebben, ongeacht of het onderkomen onderkomen voor 3 of 10 personen is, namelijk áltijd hun eigen slaapkamer. Plus”, voegt Adeline toe, “laten we goede WiFi niet vergeten. Ónmisbaar voor het contact met het thuisfront. Met WiFi kunnen onze mannen al beeldbellend bijvoorbeeld “samen” met hun gezin eten. ”

PERSOONLIJK CONTACT

Vol trots vertelt Adeline waarom haar baan zo leuk is: “We hebben een mooie collectie accommodaties. Met een landelijke ligging of juist pittoresk in de historische binnenstad van Kampen en Brielle. Mijn persoonlijke missie is om onze medewerkers een “home away from home” te geven. Dat start met een lekker huis en wordt beter door persoonlijke aandacht. Ik ben er voor ze, bereikbaar voor vragen, informatie of als er iets moet worden geregeld zoals een kapotte magnetron. Daarom is mijn werkweek van zaterdag tot en met woensdag. Juist in het weekend zijn onze vakmannen thuis natuurlijk, ik ga langs om vragen te beantwoorden, woningen te checken en contact te onderhouden met de verhuurders. Ik word altijd met een brede lach en een kop thee ontvangen. Door dit persoonlijke contact en de dynamiek werk ik met veel plezier. Met hart en ziel zet ik me in voor onze collega’s. ”

WAAROM NOG WERKEN MET EEN NIET-GECERTIFICEERD UITZENDBUREAU?

Paul Muller, Managing Director van BouwGenius vult aan over dit onderwerp: “Er zijn in Nederland ruim 800.000 arbeidsmigranten en maar 125.000 SNF gecertificeerde bedden. Dat betekent dat veel arbeidsmigranten waarschijnlijk lang niet zo prettig wonen als medewerkers van NBBU uitzendbureaus. En dat is zwak uitgedrukt. Ik begrijp niet dat er nog opdrachtgevers zijn die werken met niet-gecertificeerde bureaus. Naast dat het werken met een gecertificeerde uitzendonderneming een opdrachtgever vrijwaart van aansprakelijkheid, wil je als inlener toch een uitgeruste uitzendkracht die goed in zijn vel zit? Ja, ik ben trots op hoe wij invulling geven aan het “home-away-from-home” gevoel.

 

RIANNE WERKT OP DE BACK OFFICE VAN BOUWGENIUS

Rianne van de Craats is al 6 jaar de steun en toeverlaat van BouwGenius op de back office. Ze regelt alles wat nodig is om ervoor te zorgen dat de facturen van de ZZP’ers die via BouwGenius werken, op tijd betaald worden. Waarom ze het zo leuk heeft bij BouwGenius? Dat lees je hier. 

ZZP’ERS OP TIJD BETALEN

“Sinds 2023 werkt BouwGenius met zogenaamde “reversed-billing”, dat betekent dat wij voortaan de facturen van de ZZP’ers opmaken. Dat scheelt hen een boel administratie en op deze manier heeft BouwGenius altijd op tijd de facturen zodat we op tijd en correct kunnen uitbetalen.”

Daarvoor verwerkt Rianne de declaraties en voert ze de wekelijkse betalingen uit. Daarnaast houdt ze de dossiers van de zelfstandige timmerlieden die via BouwGenius werken up-to-date. Denk dan aan het verzorgen van de getekende tussenkomstovereenkomst, een recent KVK uittreksel en een geldig VCA certificaat.

Op tijd betalen klinkt makkelijk. In de praktijk is Rianne elke week weer trots als alle betalingen voor de deadline de deur uit zijn. Het is een hele klus om alles op tijd kloppend te hebben.

WERKEN BIJ BOUWGENIUS

Vanuit haar woonplaats Meppel is het maar 20 minuten naar het BouwGenius kantoor in Zwolle. Werken bij BouwGenius bevalt Rianne goed: “Er is veel en leuk contact met collega’s, uitdagingen gaan we samen aan en er heerst een fijne informele sfeer. De afwisseling tussen thuis en op kantoor werken bevalt me goed. Geen dag is hetzelfde, persoonlijk contact met de zzp’ers maakt het werk afwisselend en uitdagend tegelijk. Ze trakteren ons regelmatig op gebak, dat betekent dat we het goed doen en de zzp’ers blij zijn met onze inzet.”

WERK – PRIVÉ BALANS

Bij BouwGenius heeft elke collega een jaarlijks opleidingsbudget. “Op dit moment zit ik goed op mijn plek, dus ik wil geen opleiding doen waarmee ik een ander vak leer. Wel ben ik me aan het oriënteren op een studie waarmee ik mij in mijn huidige functie kan ontwikkelen”

In haar vrije tijd borstcrawlt Rianne twee keer per week baantjes in het zwembad. Maar ook te land ontspant zij, het liefst al wandelend door het mooie Drenthe. Verder is ze graag met haar vriendinnen, vaak gaan ze dan shoppen. Met de goede werk – privé balans die BouwGenius stimuleert, is er genoeg tijd voor dit afwisselende leven!

 

BIJSCHOLING TIMMERMANNEN OP HET BOUW EN TECHNIEK CENTRUM BREDA

Om nóg beter in te spelen op de behoeften van opdrachtgevers en vakmannen, begonnen afgelopen maandag zes BouwGenius timmermannen met Roemeense roots aan de cursus “stellen en maatvoeren”. “Veel van onze opdrachtgevers vragen naar timmermannen die naast het betonwerk ook stelwerkzaamheden kunnen verrichten. Om aan deze vraag te voldoen én om onze vakmannen te blijven ontwikkelen, zijn we deze samenwerking met Bouwschool Breda begonnen” zegt Michaëla Muller, Manager EU bij BouwGenius.  

VAN BETONTIMMERMAN NAAR ALLROUND-TIMMERMAN

Michaëla zette samen met Edwin Nooijen (General Manager BouwGenius) en Jaap Kroon (Director of Employee Experience) deze pilot op: “Bouwschool Breda ontwikkelde speciaal voor ons dit programma. Daar zijn we heel erg blij mee. We merken namelijk dat veel van onze timmermannen uit Oost – Europa heel goed zijn in het betonwerk. Dat werk is identiek aan betonwerk in het thuisland en andere Europese landen. Maar het stelwerk kennen de mannen vaak niet vanuit het thuisland of andere landen waar ze hebben gewerkt. Door deze bijscholing worden betontimmermannen meer allround, dat is interessant voor henzelf én voor onze klanten. We vinden het belangrijk dat de projecten waarop onze vakmannen werken ook voor hen interessant zijn, op deze manier blijft werken voor BouwGenius aantrekkelijk.”

Het idee komt voort uit de behoefte van de opdrachtgevers. Die willen steeds vaker dat de betontimmermannen na het betonwerk blijven werken op het project voor stelwerkzaamheden. BouwGenius is op zoek gegaan naar een manier om aan deze vraag te kunnen voldoen. Het is voor alle partijen prettig als vakmannen zo lang mogelijk op een project blijven werken. Daarmee zijn er minder personeelswisselingen en dat komt de samenwerking echt ten goede.

Stelwerk is o.a. noodzakelijk in de woningbouw. In dat segment is momenteel heel veel werk vanwege de vele woningbouwprojecten. De vraag naar timmermannen die kunnen stellen en maatvoeren is groter dan het aanbod. Deze bijscholing is dus echt gericht op de huidige behoefte in de bouw. Alhoewel de niet-Nederlandse betontimmermannen vaak wel wat stelwerk hebben gedaan in het verleden, leren ze dit nu volgens Nederlandse standaarden. Door de praktische aanpak en de gedrevenheid van onze mannen zijn de geleerde vaardigheden snel in praktijk te brengen.

NAGEBOOTSTE BOUWPLAATS

De eerste avond was Michaëla ook aanwezig  en ze  was onder de indruk van Bouwschool Breda. “Het is een grote werkplaats waar verschillende onderdelen van de echte bouwplaats zijn nagebootst. Alle materialen en fases die je op een bouwplaats tegenkomst zijn er te vinden. Het is daardoor een heel praktische opleiding, geen schoolbanken maar learning-on-the-job in de nagebootste omgeving. De enthousiaste en vakkundige instructeurs leggen uit en doen voor, daarna voeren de timmermannen de opdracht in koppels uit, dat wordt gecontroleerd door de instructeurs. De communicatie gaat in het Engels, met gebruik van  Nederlandse en Roemeense vertalingen van diverse vaktermen. “

ENTHOUSIAST EN LEERGIERIG

“Na deze pilot evalueren we de ervaringen van onze Roemeense timmermannen en de toepasbaarheid op de projecten. Bij een positieve uitkomst bieden we in de toekomst meer bijscholing aan. Het mooie is dat we op maat gemaakte cursussen beschikbaar kunnen maken aan al onze medewerkers. Dat maakt de samenwerking met Bouwschool Breda heel waardevol. De eerste reacties van de instructeurs en deelnemers zijn al positief: veel enthousiasme en leergierigheid, bovendien leren de vakmannen snel. Dus we kunnen spreken van een vliegende start” sluit Michaëla enthousiast af.

 

 

 

 

 

Reactie Paul Muller op de stelling: ABU en NBBU moeten niet buigen

Paul Muller reageerde in het Flexmarkt Magazine (oktober 2020) samen met twee anderen op de stelling:

ABU en NBBU moeten in aanloop van de nieuwe cao-onderhandelingen niet buigen voor bonden en politiek, door nu al te laten weten dat zij bereid zijn de periode van het uitzendbeding te verkorten.

“Waar zijn de ABU en NBBU in hemelsnaam mee bezig? Wat een kortzichtige visie dat uitzendwerk alleen voor piek en ziek wordt gebruikt. Onze bedrijven zijn actief in de bouw en techniek, waar projectmatig wordt gewerkt. Als een project wordt gescoord, zijn grote aantallen vakmensen nodig. Na afronding van het project kan er worden afgebouwd. Bedrijven willen en moeten flexibel werken, maar als je de flexibiliteit bij de uitzendbureaus weghaalt, is dat een groot probleem. Het gevolg is een enorme vlucht naar het zzp-model, waar de overheid kampt met een regelgeving-probleem. Hier is de geest uit de fles en die gaat er nooit meer in. Ik werk meer dan dertig jaar in de uitzendbranche, maar nog nooit is de regeldrift van de overheid zo groot geweest.

De vakbonden schreeuwen moord en brand en de brancheverenigingen ABU en NBBU laten hun leden in de kou staan. Niet vreemd dat meer dan 10.000 van de 14.000 bureaus zich niet hebben aangesloten. Ooit waren we trots om lid te zijn van de ABU of NBBU.”

Lees hier het hele artikel: Flexmarkt 202005_Paul Muller 

 

 

top